Træn din hest til en stærk overlinje og en sund krop

Træn din hest til en stærk overlinje og en sund krop

For at hjælpe hesten med at opbygge en smuk og velmuskuleret krop skal træneren arbejde forsigtigt med den, det er vigtigt at hesten hele tiden er afspændt, herved trænes dens stabiliseringsmuskler som er basis for at hesten kan bruge bevægelsesmusklerne som de er beregnet til, spænde og spænde af. Skal bevægelsesmusklerne samtidig stabiliserer hestens skelet bliver de hårde og mister smidighed.

De mange små stabiliseringsmuskler fæstner tæt på hestens skelet fx multifidus langs rygsøjlen udvikles bedst ved arbejde fra jorden og ridning ligeud eller på store volter i lavt tempo.

Det træner også stabilitetsmuskulaturen, at starte træningssessionen med lave brystkasseløft, rygløft og bækkenvip. Ved at påvirke hestens reflexpunkter, vækker det de bevægelser, vi gerne vil have når vi træner og rider At hesten løfter sin ryg og at den sætter bagbenene ind under sin krop.

For ungheste, omtræningheste og genoptræningsheste er longeringssessioner på 15 – 20 minutter og gåture fantastisk til at hjælpe hestens krop med at opbygge en sund og stærk overlinje, som sikre at den bærer sig og rytteren med overskud.

Formålet med træningen er at alle hestens muskler bliver ensartet og blødt udviklet.
Når hesten aktiverer sin overlinjen er musklerne på dens underside afspændte og omvendt, dette sker mest i trav og galop, da de har svævemoment. Det er vigtigt at hesten flytter sine hove taktfast. I skridt 4 rene regelmæssige taktslag. I trav 2 og i galop 3.
I trav skal ses og høres tydelig 2 takt dvs. det diagonale benpar rammer jorden samtidig, derefter følger svævefasen og det modsatte benpar rammer jorden samtidig. Alle andre måder at trave på er ikke naturligt og skadeligt. Desværre ses det ofte i dressur på højt plan, at hesten i en fase kun har et forben i jorden og det er meget belastende for dens krop.

IMG_1330

Når hesten er afspændt og strække sig frem, ned og ud med mulen arbejder den allermest med sine overlinjemuskler.
Jo mere frihed hesten har til at strække sin hals frem og ud, jo bedre kan den bruge overlinjeligament og muskler til at svinge i ryggen og balancer sin krop.
Stress og frustration, giver generel spænding i hele hestens krop og er modarbejder musklernes rolige og regelmæssige arbejde.
Når hestens muskler arbejder roligt og regelmæssigt iltes de og udvikles.
Det er god træning, at hesten har frihed til at bruge sin hals som balancestang.
Til at starte med er det bedst at hesten longeres, rides eller gås tur med på lige linjer.
Den bedste udvikling sker når hestens tempo er taktfast og afpasset dens uddannelsesniveau.
Det giver hesten tryghed, når rytteren tage indputs fra den, er balanceret og blød i sin krop, desuden helt rolig både i tanker og vejrtrækning.